Category Archives: Travel

A walk in Lisbon

This gallery contains 13 photos.

This is the second time in Portugal, but really the first time to see its capital… so much to enjoy, especially the history and architecture. Advertisements

Gallery | Leave a comment

Melbourne one way or another 2017

This gallery contains 22 photos.

Gallery | Leave a comment

Avignon Festival 2016

This gallery contains 8 photos.

More reasons to go back to Avignon, the festival is fantastic.

Gallery | Leave a comment

Une petite balade dans la ville dAvignon

This gallery contains 26 photos.

Gallery | Leave a comment

Good old Marseille 2015

This gallery contains 40 photos.

Gallery | Leave a comment

Une balade en l’après-midi

Lovely day again, and there’s only 10 days left… so, dragged myself out in the afternoon to have a proper walk in town in daylight. On foot to the Marseille Saint Charle station; bought a train ticket to Montpellier for … Continue reading

Posted in English entries, Travel | Leave a comment

昼間の散歩

気合を入れて、午後から散歩に行きました。昼間の街をまともに歩いたことがなかったので、マルセイユ駅→県庁庁舎→聖ニコラ・デ・ミール教会→ノートルダム・デ・ラ・ガルド大聖堂→買い物というコースで4時間かけて歩きました。 外出するたびに呪文を唱える自分がいます。スマイルスマイル・パーレパーレ。知らず知らず肩に力が入ってしまいます。「話さなければ」「聞き取れない…」と考え出すとだんだんテンションが上がってしまいます。そう思うたびに肩の力を抜いて、「子供なんだから、分からなくても恥ずかしくない」と自分に言い聞かせています。 学生時代から、学んでいる言語を独り言のようにぶつぶつ言いながら練習する癖があります。そのくせ、いざ話さないといけない場面になると、声が小さいんですね。自信がないからでしょうね。なので今日は、「声を出そう」という呪文が増えました。 買い物は、なんとなくできるようになりました。文具屋でノートを買い、道端で花束を買い、いつものパン屋でいつものパンとキッシュを買い、おばさんとちょっとだけお話をして、道すがらのアルチザンのチーズ屋でチーズを買い、隣の八百屋で野菜を買って、最後にスーパーでその他もろもろを買い、「袋はいりますか」の質問にも無難に答えられるようになりました。道すがら金を欲しそうに近寄ってくる人には自信をもってフランス語が分からないと言うことができるようにもなりました。我ながら苦笑です。

Posted in Travel, 日本語ブログ | Leave a comment

Avignon Fev 2015

This gallery contains 7 photos.

Gallery | Leave a comment

Half-way through the project – France

Already a half-way through my project ‘France Again,’ in an attempt to learn the French language my way. I did make some preliminary plans, but almost none of them has materialised. Having said that, unplanned events unfolded and, so far, I … Continue reading

Posted in English entries, Travel | Leave a comment

プロジェクト折り返し地点

フランスでフランス語を覚えるプロジェクトも半分を過ぎました。 当初計画していたことはほとんど何も実行していませんが、計画外だった展開もあり、それなりに進んでいます。 日本人が英語教育において世界で通用する実用的な力がなかなか身に付かないということはそこここで話題になりますが、自分の過去の留学経験からしても、目的がはっきりしていない間は、海外にでたって言葉は身につかないと言えると思います。その意味では、いくら学校教育に「英語で行う授業」などを取り入れたりALTを導入したりしても、これまでのつめこみ・ゆとり教育と五十歩百歩かもしれません。かくいう私も、今回は「現地でフランス語を学ぶ」という漠然とした目的だったことは否めないなぁと感じています。 でも人との出会いがあり、その人たちの言うことを理解したい、伝えたいという意識があったことで少しずつ身近に感じ始めています。伝えたいことがあるというのが一番のモチベーションかな。 英語を学んでいたころの自分に重ねて考えると、まだまだ先は長いようです。

Posted in Travel, 日本語ブログ | Leave a comment